تحولات اخیر در محصولات مبتنی بر بادام زمینی

طریقه مصرف بادام زمینی در سرتاسر جهان از تنوع بسیاری برخوردار هست، از این رو محصولات تجاری نیز متنوع و به طور کلی محلی هستند. بادام زمینی به شکل محصولات مختلفی مانند بادام زمینی بوداده، کره بادام زمینی، روغن بادام زمینی، خمیر بادام زمینی، سس بادام زمینی، آرد بادام زمینی، شیر بادام زمینی، نوشیدنی بادام زمینی، تنقلات بادام زمینی(میله های نمکی و شیرین) و پنیر بادام زمینی در سراسر جهان مصرف میشوند. بادام زمینی در سرتاسر جهان هم بصورت خام و هم بصورت بوداده مصرف میشود. بادام زمینی با حرارت دادن تا دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد در مدت زمان ۱۲ ای ۱۵ دقیقه و یا در دمای ۱۶۰ درجه سانتیگراد بمدت ۴۰ الی ۶۰ دقیقه بسته به رطوبت آن، بوداده میشود. کره بادام زمینی هم بصورت با پوست و هم بی پوست تولید میشود. تاثیر افزودن پوست بادام زمینی به کره بادام زمینی بر محتوای آنتی اکسیدانی و فنولیک کل توسط yuanyuan در سال ۲۰۱۴ مورد مطالعه قرار گرفت که طی این مطالعه یوان و همکارانش افزایش قابل توجهی در فیبر، فنولیک ها و آنتی اکسیدان کره تولید شده مشاهده کردند.

روغن بادام زمینی با روشهای مختلف استخراج میشود و عمدتا در شبه قاره آسیا به ویژه در هند مصرف میشود. بیشترین مقدار بادام زمینی تولید شده در جهان عمدتا برای تولید روغن استفاده میشود. تولید جهانی روغن بادام زمینی از ۴.۵۳ میلیون تن در سال ۲۰۰۰ به ۴.۹۱ میلیون تن در سال ۲۰۱۰ افزایش یافته است. انتظار می رود تولید کنندگان روغن تقریبا ۷۵ درصد از کل تولید بادام زمینی جهان را در جهت تولید روغن بادام زمینی مصرف کنند.

تنقلات بادام زمینی(نمکی و بی نمک) عموما در شبه قاره آسیا، بویژه در هند مصرف میشود. هندی ها عمدتا با بودادن و روکش کردن مغز بادام زمینی تنقلات مورد پسند خود را تهیه میکنند. آرد بادام زمینی که عموما با آسیاب کردن پودر بادام زمینی بدون چربی بع از استخراج روغن تولید میشود، به دلیل خواص امولیسیون کنندگی و به عنوان آرد کامپوزیت، عموما در سایر خوراکی ها مانند سوپ، کلوچه و کاری و . . . استفاده میشود. همچنین برای پوشش محصولات گوشتی استفاده میشود. از ترکیب آرد بادام زمینی برای تهیه آردهای کامپوزیتی با غلات غیر گندم یا تکمیل آرد آن با منابع غنی از پروتئین مانند آرد حبوبات به ویژه در کشورهایی که تولید گندم در آنها ناکافی است، میتوان در جهت بهبود ارزش غذایی نان استفاده کرد. میله های بادام زمینی در سراسر جهان به اشکال مختلف مصرف میشود. این نوارها یا میله ها پس از پوشاندن سطح بادام زمینی نیمه آسیاب شده با شکر یا دمنوش پس از سفید کردن و مرطوب کردن مغزها ایجاد میشوند که در هند آنها را با نام Bchikki میشناسند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *